Interventie
Inleiding
“PRPP (Assessment) is geen test om cognitie te meten. Het meet in hoeverre iemand in staat is om cognitieve strategieën toe te passen of te gebruiken”
Waarnemen, Herinneren, Plannen en Uitvoeren…
De verschillende processen van informatieverwerking zijn in het dagelijks leven nodig om onze uiteenlopende rollen, activiteiten en (sub-)taken te kunnen uitvoeren. Bij de ene taak wordt meer van de informatieverwerking gevraagd dan bij de andere. Mensen denken op verschillende manieren en passen hierbij verschillende strategieën toe (bij verschillende maar ook bij dezelfde taken).
Van kinds af aan leren we diverse denkstrategieën toepassen door te ontdekken en te doen. Na verloop van tijd wordt het gebruik hiervan steeds effectiever, waarbij de ineffectieve strategieën vanzelf uitdoven.
Handelingsproblemen kunnen ontstaan doordat iemand niet de juiste of effectieve cognitieve strategieën kan toepassen die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een bepaalde taak.
PRPP Interventie
“Zonder PRPP assessment ook geen PRPP interventie”
Naast de fase van diagnostiek (Assessment) voorziet het PRPP-systeem ook in behandelmethodiek (Interventie).
Deze is gebaseerd op bestaande kennis/theorie over strategieën van informatieverwerking en leerprincipes.
Het doel van PRPP interventie is:
- Verbeterde strategieën van informatieverwerking
- Taakbeheersing
Na interventie is de verwachte uitkomst: verbeterde uitvoering van alledaagse taken die nodig/gewenst zijn. Het succes van de interventie kan gemeten worden door toegenomen taakbeheersing (met PRPP assessment).
“PRPP interventie zal de cognitie niet verbeteren, het richt zich op het verbeteren van de efficiency”
Als de ergotherapeut heeft vastgesteld welke processen van informatieverwerking de uitvoer van de taak belemmeren (assessment) kan er een plan gemaakt worden voor PRPP interventie.
Cliënten hebben ondersteuning nodig bij wat ze moeten leren, hoe ze dat moeten leren en de toepassing van wat ze tijdens therapie geleerd hebben in het dagelijks leven. De therapeut ondersteunt de cliënt in de ontwikkeling en toepassing van een reeks cognitieve strategieën (chunk of descriptors) die benodigd zijn voor de taakuitvoer. De rol van de therapeut is hierbij die van “cognitive mediator”. Indien zoveel mogelijk betrokkenen bij de cliënt op een vergelijkbare manier hun interventie aanbieden zal de kans op vooruitgang het grootst zijn.
Het aanleren van vaardigheden is een van de belangrijkste taken van de ergotherapeut. PRPP Interventie maakt gebruik van de manier waarop mensen leren en haakt aan op de fase van leren waarin de cliënt zich bevindt.
PRPP Interventie gebruikt de principes van “systematische Instructie” om de verschillende fasen van leren te doorlopen.
PRPP interventie wordt gezien als een “laag” bovenop bestaande interventievaardigheden. Het is dus niet een vervanging ervan.